Poświęcenie statku Robur VIII (31 obiektów)
W pierwszych latach po odzyskaniu przez Polskę niepodległości rozwój polskiej floty handlowej przebiegał powoli. Działalność powstających przedsiębiorstw armatorskich była nietrwała.
Sytuacja poprawiła się dopiero w drugiej połowie lat 20 XX w., kiedy to państwo polskie bezpośrednio włączyło się w jej rozbudowę. W 1927 r. powstało w Gdyni Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Polska. W roku następnym utworzony został Polbryt, czyli Polsko-Brytyjskie Towarzystwo Okrętowe.
Obok kapitału państwowego do rozwoju polskiej floty handlowej przyczyniła się również inicjatywa prywatna. W 1927 r. górnośląski koncern przemysłowy Robur utworzył Polsko-Skandynawskie Towarzystwo Okrętowe, zwane w skrócie Polskarob. Powstanie przedsiębiorstwa było rezultatem umowy podpisanej pomiędzy rządem polskim a koncernem Robur. Dotyczyła ona wydzierżawienia terenów portowych na Nabrzeżu Szwedzkim). W zamian koncern miał to nabrzeże zagospodarować oraz uruchomić własną flotę pływającą pod polską banderą. Naczelnym dyrektorem koncernu Robur był inż. Alfred Falter. Początkowo największym udziałowcem firmy był kapitał zagraniczny, następnie większość udziałów przejął Falter. Główna siedziba przedsiębiorstwa Polskarob, którego dyrektorem był Napoleon Korzón, mieściła się początkowo przy ul. Świętojańskiej, w domu Jacobiniego. W 1935 r. Polskarob wybudował własną siedzibę na Kamiennej Górze przy ul. Korzeniowskiego 8/10.
Spółka ta posiadała własną flotę statków wiozących węgiel do portów skandynawskich. Wszystkie jednostki nosiły nazwę Robur z kolejnym numerem rzymskim (od I do VIII). W sumie użytkowano 8 takich masowców.
W zbiorach Muzeum Miasta Gdyni posiadamy album fotograficzny z 31 fotografiami z uroczystości poświęcenia ostatniego statku tego armatora –Robur VIII. Statek został zbudowany w szkockiej stoczni Burntisland. Jednostka o długości 92,88 m i szerokości 13,56 m., mogła przewozić 4 300 ton węgla.
W czasie wojny statek ten, wraz z innymi jednostkami Polskarob znalazł się w Wielkiej Brytanii i zmienił nazwę na Zagłoba. Niestety w lutym 1943 r. Zagłoba (dawny Robur VIII) zaginął na Atlantyku w konwoju płynącym ze Stanów Zjednoczonych. Na pokładzie znajdowała się 26-osobowa załoga z kpt. Zbigniewem Deyczakowskim na czele. Była to największa strata Polskiej Marynarki Handlowej w czasie II wojny światowej.
Autorem fotografii w albumie jest Ernest Raulin pracujący dla Urzędu Morskiego. Jego zdjęcia ukazywały się w przedwojennych przewodnikach po Gdyni (np. w „Przewodniku – Informatorze Turystycznym po Gdyni i Wybrzeżu”. Jesienią 1939 r. okazał się zdrajcą – przekazywał Niemcom zdjęcia Gdynian znajdujących się na ich listach proskrypcyjnych. Po wojnie został za to skazany na więzienie.
Dariusz Małszycki