Kontrast:
Czcionka:

Przeszukaj zbiory Cyfrowego Archiwum:

BALTIC MINI TEXTILE GDYNIA - dawniej Międzynarodowe Nadbałtyckie Triennale Miniatury Tkackiej (48 obiektów)

Najmłodszy z czterech liczących się przeglądów miniatury tkackiej w Europie. Porównywany z prestiżowymi, międzynarodowymi konkursami tego rodzaju w Szombathely (Węgry), Angres (Francja) i Como (Włochy). W 2018 roku obchodziliśmy 25-lecie konkursu, w 2016 roku odbyła się jubileuszowa 10. odsłona. 

W udostępnionej kolekcji prezentujemy dzieła z 8. i 9. edycji, stwarzając tym samym szansę na zauważenie zmian i rozwoju miniatury tkackiej, które przechodzi ta dziedzina sztuki w różnym czasie i miejscach na świecie.

Konkurs powstał w 1993 roku. Jego inicjatorką i pomysłodawczynią jest Aleksandra Bibrowicz-Sikorska, artystka z Gdyni. Pierwsze wystawy konkursowe organizowano na pokładzie Daru Pomorza (oddział Muzeum Morskiego w Gdańsku).

Dzięki profesorowi Andrzejowi Zbierskiemu w 1999 roku do projektu dołączyło Muzeum Miasta Gdyni. Wystawa na pokładzie „Białej Fregaty” zyskała uzupełnienie o dodatkowe ekspozycje w muzeach i galeriach Pomorza. Wówczas gdyńskie Muzeum rozpoczęło serię indywidualnych prezentacji laureatów GRAND PRIX Prezydenta Miasta Gdyni.

Od 2001 roku gdyńskie Triennale jest wydarzeniem towarzyszącym Międzynarodowemu Triennale Tkaniny w Łodzi. W efekcie podjętej współpracy od 2004 roku wystawa miniatur tkackich, po zakończeniu ekspozycji w Gdyni, prezentowana jest także w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

W 2007 roku Muzeum Miasta Gdyni przyjęło funkcję głównego organizatora wydarzenia i odtąd, co trzy lata, pokonkursowe ekspozycje prezentowane są w jego salach wystawowych.

Niezwykłość gdyńskiego przedsięwzięcia polega na tym, że uczestnicy pozostawiają w muzeum dary – swoje miniatury, z których powstała już pokaźna kolekcja, licząca obecnie ponad 300 prac.

Udostępniona kolekcja zawiera miniaturowe dzieła tkackie spełniające konkursowy limit wymiaru 20 x 20 cm i odpowiednio 20 x 20 x 20 cm dla prac przestrzennych. Dzieła te, nie są fragmentami wyciętymi z większej całości czy elementami cyklu. To małoformatowe prace przeznaczone do świadomej reinterpretacji. Kompletne artefakty w małym rozmiarze, przeznaczone do kontemplacji i refleksji.