Kontrast:
Czcionka:

Przeszukaj zbiory Cyfrowego Archiwum:

Stocznia w Gdyni (33 obiektów)

Budowa portu w Gdyni stworzyła możliwości techniczne rozwoju przemysłu stoczniowego. Już 3.11.1922 r. z inicjatywy inż. Rajmunda Stodolskiego powstało przedsiębiorstwo Stocznia w Gdyni – Towarzystwo z Ograniczoną Poręką. Działalność Stoczni ograniczała się do remontów. W czasie swej kilkuletniej działalności wyremontowała ponad 50 jednostek. Jedną z głównych bolączek stoczni było brak stałej siedziby. To między innymi doprowadziło do zaprzestania działalności przez stocznię.

W 1927 r. powstało nowe przedsiębiorstwo – Stocznia NAUTA spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Po kilku miesiącach zostało ono zlikwidowane. Jej udziałowcy – 31 grudnia 1927 r. – utworzyli nową firmę Stocznia Gdyńska – Spółka Akcyjna. Znajdowała się ona w obecnym Basenie im. Tadeusza Wendy i zajmowała głównie remontami statków. Pierwszą jednostką skonstruowaną i zwodowaną – 17.09.1931 r. – była motorówka sanitarna Samarytanka.

W 1936 r. wobec licznych trudności stoczni zagroziła likwidacja, zażegnana jednak przez władze miasta. Do wybuchu II wojny światowej zakład rozwijał się już pomyślnie. Przyczyniło się do tego także wydzierżawienie terenu w głębi Kanału Portowego. W nowym zakładzie wybudowano niewielkie hale oraz pochylnię, na której 28.081938 r. położono stępkę pod pierwszy w Polsce budowany statek pełnomorski, który miał otrzymać nazwę Olza. Wybuch wojny spowodował, że nie zdołano jej zwodować.

Podczas wojny Stocznia Gdyńska stała się filią niemieckiej stoczni Deutsche Werke Kiel. Zorganizowano w niej bazę remontową dla dużych okrętów Kriegsmarine, a później także ośrodek budowy okrętów podwodnych. Alianckie naloty na Gdynię w latach 1943–44 oraz ostatnie dni wojny spowodowały w porcie ogromne zniszczenia.

W pierwszych latach po wojnie stocznia w Gdyni miała charakter zakładu remontowego. Jednak obok remontów kadłubów zajmowano się zleceniami niezwiązanymi z przemysłem stoczniowym, takimi jak remonty samochodów, silników i innych urządzeń mechanicznych.

3.03.1951 r., z okazji osiemdziesiątej rocznicy Komuny Paryskiej, nazwano stocznię jej imieniem. 29.11. 1952 r. zwodowany został Melitopol, pierwszy statek wybudowany w Stoczni im. Komuny Paryskiej.

Wkrótce stocznia stała się liczącym w Europie zakładem budowy statków, wyposażonym w nowoczesne hale produkcyjne i dwa ośrodki budowy kadłubów z suchymi dokami. Mniejszy oddano do użytku w 1963 r., a większy – w 1976 r. Ten drugi umożliwiał budowę największych statków na Bałtyku o nośności do 165 tysięcy ton nośności.

Pomimo kryzysu lat 80. XX w. stocznia dawała sobie radę. Budowano nowe jednostki – kontenerowce. Przyjmowano zamówienia na budowę nie tylko statków, ale również doków pływających i żaglowców. W latach 70. XX w. średnie zatrudnienie było największe w dziejach stoczni. W 1976 r. w przedsiębiorstwie pracowało 10 856 osób. W następnym dziesięcioleciu zatrudnienie stopniowo spadało do wysokości 6 698 osób w 1989 r.

W pierwszych latach po zmianach ustrojowych w 1989 r. stocznia przechodziła trudności związane z inflacją, wycofaniem się rządu z gwarancji dopłat do umów zawartych jeszcze w czasach PRL, a także niekorzystnymi warunkami kredytowymi. Konieczne były restrukturyzacja i zmiany własnościowe.

29.11.1991 r. przedsiębiorstwo państwowe Stocznia im. Komuny Paryskiej przekształciło się w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa – Stocznia Gdynia S.A. Po kolejnych przekształceniach własnościowych, w 1998 r. stocznia stała się spółką z większościowym udziałem kapitału prywatnego.

W powojennej historii stoczni wybudowano w Gdyni ponad 600 różnego typu statków pełnomorskich dla wielu armatorów na świecie, przy czym największa jednostka miała 165 tysięcy ton nośności i została zbudowana dla armatora francuskiego.

Niestety nieefektywne zarządzanie oraz kryzys w przemyśle stoczniowym doprowadziły do upadku tak ważnego dla Gdyni przedsiębiorstwa. W marcu 2009 r. ogłoszono upadłość stoczni. Od tego czasu majątek jest stopniowo wyprzedawany. Nie oznacza to jednak całkowitego zaprzestania pracy na tym terenie. Hale i urządzenia stoczniowe są wynajmowane innym przedsiębiorstwom, które prowadzą różnego rodzaju działalność, w tym również pracę o charakterze stoczniowym. Największym z nich jest stocznia Crist S.A.

 

Dariusz Małszycki

Wybrana literatura:

  1. T. Czayka, Stocznia w Gdyni. Stocznia im. Komuny Paryskiej 1922-1990, Gdańsk 1990.
  2. E. Piór, Historia Stoczni im Komuny Paryskiej i Stoczni Gdynia S.A. Od początku jej istnienia, czyli od 1922, do jej zlikwidowania, czyli do roku 2009, Gdynia 2022.
  3. K. Stefański, Stocznia im. Komuny Paryskiej w Gdyni 1922-2022. Stulecie powstania Stoczni w Gdyni, Gdynia 2022.

 

Lista obiektów:

Hala Prefabrykacji Kadłubów Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni

Hala Prefabrykacji Kadłubów Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni

Data: 1965

Dyplom Orderu Sztandaru Pracy I Klasy nadanego Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni w dniu 21.07.1974 r.

Dyplom Orderu Sztandaru Pracy I Klasy nadanego Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni w dniu 21.07.1974 r.

Data: 1974

Okolicznościowy akt wykonany z okazji wodowania radzieckiego ropo-rudo-masowca m/s Marszałek Greczko

Okolicznościowy akt wykonany z okazji wodowania radzieckiego ropo-rudo-masowca m/s Marszałek Greczko

Data: 23.96.1978

Pismo Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni do Gdańskiego Urzędu Morskiego w sprawie wystawienia karty ewidencyjnej dla holownika Michał

Pismo Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni do Gdańskiego Urzędu Morskiego w sprawie wystawienia karty ewidencyjnej dla holownika Michał

Data: 03.05.1954

Stocznia im. Komuny Paryskiej w Gdyni – widok Bazy Kontenerowej w budowie

Stocznia im. Komuny Paryskiej w Gdyni – widok Bazy Kontenerowej w budowie

Data: 1976

Stoczniowcy czytają „Głos Wybrzeża” z nagłówkiem „VII Plenum KC PZPR”

Stoczniowcy czytają „Głos Wybrzeża” z nagłówkiem „VII Plenum KC PZPR”

Data: 21.12.1970

Uczniowie i nauczyciele zespołu szkół przy Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni

Uczniowie i nauczyciele zespołu szkół przy Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni

Data: 21.03.1984

Inżynierowie w Biurze Projektowym Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni

Inżynierowie w Biurze Projektowym Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni

Data: 1965

Budowa doku pływającego dla Stoczni Gryfia  w suchym doku Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni

Budowa doku pływającego dla Stoczni Gryfia w suchym doku Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni

Data: 07.09.1987

Transport Pomnika Ofiar Grudnia 1970 w Gdyni przed bramą nr 2 Stoczni im. Komuny Paryskiej

Transport Pomnika Ofiar Grudnia 1970 w Gdyni przed bramą nr 2 Stoczni im. Komuny Paryskiej

Data: 14.12.1980

Stoczniowcy Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni

Stoczniowcy Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni

Data: 1962

Praca spawacza w Hali Prefabrykacji Kadłubów Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni

Praca spawacza w Hali Prefabrykacji Kadłubów Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni

Data: 1965

Wodowanie statku Marszałek Budionny

Wodowanie statku Marszałek Budionny

Data: 19.01.1971

Wizyta I sekretarza KC PZPR Edwarda Gierka w Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni

Wizyta I sekretarza KC PZPR Edwarda Gierka w Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni

Data: 1971

Wodowanie boczne statku Duwet dla armatora z Indonezji w Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni

Wodowanie boczne statku Duwet dla armatora z Indonezji w Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni

Data: 1960

Budowa statków, m.in. Hampton Bridge w mniejszym suchym doku w Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni

Budowa statków, m.in. Hampton Bridge w mniejszym suchym doku w Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni

Data: 1972